Allmänna villkor
Leveransalternativ
Våra frakter sker med Schenker eller Postnord beroende på vilket transportalternativ du väljer. Vi levererar endast inom Sverige.
Vi erbjuder leverans till Återförsäljare (ÅF), utlämningsställe, terminal eller hemleverans. Hemleveransen sker dagtid.
Återförsäljare
Sändningar till ÅF. Priset är samma oavsett orderns storlek.
Till utlämningsställe
Paketet skickas till det utlämningsställe som ligger närmast den adress som angavs på ordern. Närmsta utlämningsställe kan variera beroende på vilken transportör som väljs vid köp.
Kunden blir aviserad via SMS då paketet har anlänt till utlämningsstället. Om paketet väger över 20 kg eller är mer än 1 st kolli kan det inte skickas till ett utlämningsställe, utan måste levereras till kundens adress.
Alla sändningar skickas i första hand till uthämtningsställe om det är möjligt enligt transportörens villkor.
Hemleverans
Hempaket levereras normalt till marknivå utanför kundens adress på dagtid alla helgfria vardagar. Besök Schenkers hemsida, www.dbschenker.se eller DHLs hemsida www.dhlfreight.se för exakta leveranstider.
Leveransen aviseras via sms. Hemleverans är endast möjlig om ni angivet ett giltigt mobilnummer.
Viss begränsning av leveranser till öar i skärgårdsområde.
Fraktkostnad
Fraktkostnad vid leverans till återförsäljare: 200:- inom Sverige. Fraktfritt från 8000:- till ÅF.
Fraktkostnad till avvikande adress: 400:- inom Sverige.
Brev: Pris 39:- Max 250 gram inkl. emballage. Max varuvärde 600:- netto.
Snabborder: Pris 100:- + fraktkostnad (max 5 order rader)
Restorder: Alltid fraktfri
Är mottagaren ett företag sker leverans till gatuplan eller lastkaj.
Är mottagaren privatperson levereras sändningen till utlämningsställe eller hem, beroende på storlek, vikt och kolliantal.
Önskas mottagarfrakt på eget kundnummer vänligen meddela oss detta.
Gelins-KGK tillhandahåller inte konsultation av export eller tulltjänster.
Leveranstid
Vi gör klart Er order så fort vi kan efter att du lagt din beställning, sedan tillkommer 1 till 3 arbetsdagar för själva transporten.
Leveranstiden kan förlängas något vid ovanligt hög orderingång, till exempel vid Jul, Black Friday etc. Beställningar med många varor eller som ska levereras till avlägset belägna orter kan ta längre tid.
Du kan se hur/var ditt paket befinner sig genom att söka på ditt kolli-id på transportörens hemsida, antingen www.dbschenker.se eller www.dhlfreight.se. Kolli-id får du som är ÅF när utleveransen är klar från vårt lager.
När du tar emot varorna
Försändelser måste signeras när de hämtas ut på utlämningsstället. Den som beställningen är adresserad till måste därför också hämta ut den. Kom ihåg att ta med dig legitimation. Om bud hämtar leveransen, måste budet visa sin och mottagarens legitimation.
Vid hemleverans måste ordern signeras när den tas emot. Den som tar emot varorna måste visa sin legitimation, och beställarens legitimation.
Ditt ansvar när du tar emot varorna
Observera att det är du som har ansvar för varorna. Om emballaget verkar vara skadat måste du notera detta på fraktsedel eller den handhållna enheten hos transportör.
Transportskador skall omgående vid mottagandet anmälas till transportören inom 7 dagar, annars uteblir ersättningen. Kontrollera din försändelse vid mottagande, att du fått rätt antal kolli och hela kartonger.
Gelins-KGK AB tar ej ansvar för skada som uppstår under omlastning eller transport.
Om paketet är skadat vid mottagandet, skall det reklameras direkt hos ditt ombud eller till Transportören på deras hemsida (https://www.dbschenker.com/se-sv/om-oss/kundservice/reklamation), Efter det skickar ni oss en kopia på anmälan från transportören. Om du först upptäcker skadan när du kommit hem så ber vi dig ta kontakt med Gelins-KGK AB. Skada som upptäcks efter leverans vid uppackning av gods (dold skada) anmäls senast 7 kalenderdagar efter mottagandet av godset. Om anmälan uteblir utgår möjlighet till ersättning!
Saknat gods eller felleverans skall anmälas till Gelins-KGK AB inom 10 dagar från fakturadatum.
Ej mottagen leverans/outlöst beställning
Om paketet levereras till utlämningsställe så ligger paketet kvar där i 14 dagar. Om inte paketet hämtas ut inom denna tid, så returneras paketet till oss.
Vid hemleverans aviseras godset innan leveransen kommer, Eller så kan paketet väljas att hämtas vid transportörens terminal. Transportören kommer att kontakta dig. Om alla hemleveransförsök misslyckas, kommer paketet att returneras till oss och vi fakturerar verklig frakt.
Garanti
12 månaders garanti (om ej annat anges) eller reklamationsrätt, från det datumet varan levererades från Gelins-KGK AB. Godkänd reklamation krediteras eller ersätts med liknande produkt. Garantin gäller endast fabrikationsfel.
Returer
Vara som av någon anledning skall returneras får under inga omständigheter skickas utan att Ni kontaktar oss först.
- 1. Bifoga Följesedels- eller Fakturakopia.
- 2. Vid felbeställning och retur för kreditering skall förpackningarna vara obrutna, utan märkningar och skador.
Försändelsen skall vara märkt. (enl. punkt 1) - 3. Samtliga varor omfattas av 12 månaders garanti eller reklamationsrätt om ej annat anges. Fullständig dokumentation skall medfölja vid reklamation, faktura eller kvitto. Vid retur av reklamation skall försändelsen vara märkt (enl. punkt 1) och följande skall infrias:
– Reklamationen har ej orsakats av handhavande fel.
– Produkten är inköpt från Gelins-KGK AB.
– Produkten skall vara komplett, inga delar får saknas.
– Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav löses ej ut.
(Adress för returer: Göteborgsvägen 1, 532 37 SKARA). - 4. Varor som ej ingår i standardsortimentet, (beställningsvaror) kommer vid ev. retur att krediteras med endast 50%.
- 5. Ingen returrätt på uppkapade artiklar. Ex. Slang i metervara.
Var vänlig fyll i nedan blankett för snabbare hantering av Er retur. https://gelins-kgk.se/retursedel
Retur/Reklamation
Felleverans från Gelins-KGK: | Frakten betalas av Gelins-KGK AB |
Felbeställning av kund: | Frakten betalas av kund |
För reparation: | Frakten betalas av kund |
Garantireparation: | Frakten betalas av kund till Gelins-KGK AB och returfrakt ut till kund av Gelins-KGK AB |
Allmänna villkor
Pris: Leveransdagens pris gäller. Tidigare prislista annulleras. Samtliga priser exkl. moms. Med reservation för prishöjning, valutajustering & ev. tryckfel.
Efterdebitering
Sändningar som innehåller felaktig transportinformation så som adress, postnummer, ort eller telefonnummer till slutkund kommer att efterfaktureras med respektive transportörs avgift.