Visar alla 18 resultat
AdBlue är en lösning av urea och avjoniserat vatten som används i dieselmotorer för att minska utsläppen av kväveoxider (NOx). Det injiceras i avgassystemet och reagerar med avgaserna i en katalysator, vilket omvandlar de skadliga NOx-emissionerna till ofarlig kvävgas och vattenånga. Detta system kallas för SCR (Selective Catalytic Reduction).
Hur ofta du behöver fylla på AdBlue beror på din körstil och fordonets förbrukning. I genomsnitt räcker en full tank AdBlue mellan 10 000 och 15 000 kilometer, men det kan variera. Vissa fordon har en separat mätare för AdBlue-nivån, medan andra varnar när det är dags för påfyllning.
Nej, om din bil eller lastbil är utrustad med ett SCR-system krävs AdBlue för att den ska kunna köras. Utan AdBlue kan inte fordonet reducera utsläppen av kväveoxider enligt lagkraven, och som nämnts ovan kommer motorn inte starta om systemet upptäcker att AdBlue är slut.
Nej, AdBlue är inte giftigt och är ofarligt att hantera under normala omständigheter. Det är en biologiskt nedbrytbar lösning och inte klassificerad som farligt gods. Dock kan AdBlue vara frätande för vissa metaller, så det är viktigt att inte spilla det på fordonets lack eller andra känsliga ytor. Om det skulle ske, torka av det med en fuktig trasa.
Ja, AdBlue kan frysa vid temperaturer under -11 °C. De flesta moderna fordon är dock utrustade med värmesystem som automatiskt tinar AdBlue om det skulle frysa. Om du förvarar AdBlue-dunkar utomhus i kallt klimat är det viktigt att förvara dem på en plats där temperaturen inte sjunker för mycket. När AdBlue tinas upp kan det användas igen utan att kvaliteten påverkas.
Ja, det är viktigt att använda AdBlue av hög kvalitet som uppfyller standarden ISO 22241. Användning av lågkvalitativ eller kontaminerad AdBlue kan skada SCR-systemet och leda till dyra reparationer. Kontrollera alltid att produkten du köper uppfyller nödvändiga specifikationer för ditt fordon.